Selasa, 24 Mac 2009

Cirit-birit



Semalam Uwais kena cirit birit.. siap demam lagi. Kesian pulak dia asyik mengadu sakit perut je.. makan je.. buang! Kemudian rengek2 nak tepuk. Sebenarnya Uwais ni klu demam dia aktif je x da la manja2... mungkin kerana sakit sangat perut tu yang dia manja2 je.. Aku pun amik E.l la semalam bg menjaga dia.. kebetulan anak2 kawan aku yang jaga Uwais pun cirit jugak. Sah la virus tu dari sana. Penyakit ni kan penghapus dosa.. so, bila ank yang sakit umminya la yang terkena tempiasnya.. jaga anak ni ibadah klu kita dapat buat dengan sabar dan ikhlas kerana Allah.. Tapi, klu kita merungut tu yang menghilangkan pahala.. Pagi ni pulak teman sebilik kat ofis ni Faizah terkena chicken pox.. dapat m.c sampai seminggu. Takut berjangkit ngan yang lain.. Didoakan Faiz sabar dan tabah menghadapi dugaan sakit ni.. I'Allah dipermudahkan segala urusan Faiz.


Klu bercakap pasal sakit ni banyak benda ble dikaitkan.. antaranya kesakitan ble menghapuskan dosa.. kenapa? Yela bila kita sakit pastinya kita meminta pertolongan darpada Dia yang menciptakan penyakit kan? So, maka hubungan dengan Dia yang sebelum ni x kuat bila sakit datang bertambah kuat... harapnya begitulah. Sakit juga menghapuskan dosa antara sesama manusia.. bila ada orang datang melawat sambil berdoa untuk kesihatan kita dan disusuli salam kemaafan tu dah menghapuskan dosa kita dengan orang.. I'allah.


Dan satu lagi kita kena ingat yang setiap penyakit itu ada ubatnya.. kecuali sakit mati.. so, peringatan yang sentiasa kita dengar "ingatlah lima perkara sebelum datang lima perkara".. dan antara lima perkara itu adalah "sihat sebelum sakit". Semasa sakit la kita baru sedar nikmat kesihatan yang Allah kurniakan pada kita...


Ok itu saje untuk hari ni semoga hari ini lebih baik dari semalam...


0 ulasan: