Khamis, 27 Januari 2011

Berhati-hati menjaga hati



Alhamdulillah tajuk ini dikongsikan dengan pelajar-pelajar kelas FHND 2A dan FHND 2B jam 8 dan 9 pagi tadi sebagai tazkirah Jumaat. Dipetik dari Majalah Solusi Tulisan Pahrol Mohamad Juoi.. Kata Imam al-Ghazali " Carilah hatimu semasa membaca alQuran. Jika kamu tidak ketemui, cari hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak ditemui, cari hatimu ketika duduk tafakur.." Erm berat sebenarnya persoalan hati. Hati orang mukmin ialah hati yang sihat dan ceria. Manakala hati orang yang fasiq(berdosa) ialah hati yang sakit dan resah. Dosa itu akan mengundang resah dalam jiwa.
Ada empat tahap virus dosa merosakkan hati manusia
1. Rasa bersalah dengan dosa
2. Rasa biasa dengan dosa
3. Rasa seronok dengan dosa
4. Jadi pembela kepada dosa

Tidak perlulah dihuraikan panjang lebar tentang tahap tersebut cuma yang perlu ditekankan bagaimana mengesan penyakit hati?
Kita kena sedar hati itu bolak balik sifatnya jadi, Syeikh ibn Ata'illah memberi panduan menerusi kata-katanya; " sebahagian daripada tanda matiny hati, iaitu jika kita tidak berasa sedih kerana tertinggalnya suatu amalan kebaikan, juga tidak menyesal jika terbuat suatu pelanggaran dosa..
Kalau badan kita sakit kita tak berselera untuk makan begitu juga hati yang sakit menolak segala makanan rohani yang enak dan lazat seperti solat, zikrullah membaca alQuran dan lain-lain.. Harap segala perkongsian ini memberi manafaat..

0 ulasan: